До уваги випускників 9 і 11 класів
Норми оцінювання диктанту


Диктант оцінюється однією оцінкою на підставі таких критеріїв:
- орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються од­наково;
- виправляються, але не враховуються такі орфографічні та пунктуаційні помилки: на правила, які не внесено до шкільної програми; на ще не вивчені правила; у словах з на­писанням, що не перевіряється, над якими не проводилася спеціальна робота; у відтворенні так званої авторської пунк­туації;
- повторювані помилки (у слові, яке повторюється в дик­танті кілька разів) вважаються однією помилкою; однотипні (помилки на те саме правило, але в різних словах) вважа­ються кількома помилками;
- розрізняють грубі й негрубі помилки

 
Бали Кількість помилок Бали Кількість помилок
1 15-16 і більше 7 4
2 13-14 8 3
3 11-12 9 1+1 (негруба)
4 9-10 10 1
5 7-8 11 1 (негруба)
6 5-6 12 --









До уваги випускників 11 класів
Підготовка до ЗНО 
Орфографічний практикум Збірник вправ

 
М’ЯКИЙ ЗНАК, АПОСТРОФ
  1. Перепишіть слова, замість крапок поставте, де треба, м’який знак. Поясніть правила вживання м’якого знака.
Дяд..ко, пис..мо, емал.., памороз.., мороз.., постат.., близький, бояз..кий, тон..кий, вуз..ко, тон..ко, пол...с..кий, в’юн..кий, держал..це, кружал..це, ціпил..но, Ковал..чук, Медвед..чук, палац.., палец.., бац.., Хар..ків, шир..ма, сімдесят.., сім..сот, с..огодні, утр..ох, купец..кий, одес..кий, кавказ..кий, бас..ко, різ..ко, брин..чати, різ..бяр, дон..ці, стан..те, сип..те, ріж..те, сон..кові, млин..кові, вір..те, удар..мо, комір..чику, тр..ома, шіст..ма, шіст..ома, с..ома, віс..ма, снит..ся, сниш..ся, доч..ці, сваш..ці, лял..ці, лл..ю, віз..му, гір..ку, гал..ці, Гал..ці, пол…ку (танок), пол…ку (віськова одиниця), тіл..ки, (з) тол..ку, міл..ка (риба), міл..кий.
 
  1. Запишіть українською мовою. Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф.
Предъявить, пятидесятилетие, имя, верфью, объединение, посвященный, вьет, племя, интервью, здоровье, Заполярье, разъезжать, пьют, кровью, Нарьян-Мар, Пятигорск, пядь, пьеса, Вьетнам, обязанность, безыдейный, трехъярусный, матерью, двухаршинный, дезинформация, честью, мягкий, льет, пятерка, карьера, бильярд, миллиард, павильон, месье, шампиньон, лосьон, виньетка, Кювье, Барбье, Вюртемберг, Вьентьян, фельетон, Кордильеры.
 
  1. Поставте, де потрібно, м’який знак. Побудуйте 2 речення, увівши 2-3 слова з м’яким знаком.
  1. Черкас..кий, близ..ко, київс..кий, прикарпатс..кий, тіс..ніший, с..вятковий, ткац..кий, Гор..кий, гір..кий, бур..як, ручен..ка, тонюсін..кий, бал..ці, тон..ший, бажан.., напишіт.., буд..те, смієт..ся, Хар..ків, селян..с..кий, Уман..щина, брин..чати, нян..чити, Ман..чжурія, жен..шен.., щас..тя, Пан..ченко, ніч…
  2. Парас..ка, Пас..чин, брат..с..кий, свіжісін..кий, в’яз..кий, вуз..кий, будуєт..ся, знан.., ґедз.., кос..ба, бажан.., перевір..те, Хмел..ниц..кий, цегел..ник, т..мяно, Сибір.., Р..ютон, суміш.., іспан..с..кий, тон..шати, Фед..чишин.., матін..ці, вісім..сот, ніж.., поштар.., бас..кий, вишен..ці, сопіл..ці, брен..кати, міл..йонер, рел..єф, Натал..чин, перевір..те, облич…
  3. Шампін..йон, повітр..я, власниц..кий, медал..йон, бур..як, бувал..щина, Бел..гія, чорнобил..с..кий, поліс..кий, біл..ярд, артезіан..с..кий, чорномор..с..кий, щонаймен..ші, русал..чин, авос..ці, л..няний, хорол..с..кий, дзелен..чання, дзелен..кання, велетен..с..кий, цегел..ня, бершад..с..кий, у кубел..ці, камін..чик, ескадрил..я, гряд..ці.
 
Дослідження-відновлення.
  1. На місці крапок, де треба, поставте м’який знак чи апостроф. Поясніть правила їх написання.
1. По дорозі, здіймаючи хмари куряви, безконечним потоком мчат… до поля переповнені бійцями п..ятитонки (О.Довженко). 2. Насадження на берегах Дніпра з..єднуються у безперервний лан..цюг (З газети). 3. Коли вони від..їхали, опускаючись в ту саму кам..яну вулич..ку, за ними знов зазвучав велич..ний мотив (О.Гончар).4. Окремі росинки т..м..яно поблискуют.. с..рібними пухир…чиками (О.Донченко). 5. І я дивлюс.. любовно в очі – щасливі, п..яні без вина – в очі хлоп..ячі і дівочі, де сяє радіст…ю весна (М.Вороний). 6. Глян.., як хвилі від срібла блищат..ся! Глян.., як небо синіє вгорі (Леся Українка). 7. Не дуже весело, а здебільшого т..м..яно пройшли мої дитячії літа. Кохану нен..ку потерявши рано, росла я в бат..ка сирота (М.Вороний). Глядіт..же, патріоти, не баріт..ся, щоб вам у пазурах котів не опинит..ся (М.Вороний).
 
5. Замість крапок поставте, де треба, апостроф. Поясніть його вживання.
Грав..юра, п..ятирічка, брукв..яний, від..ємний, безправ..я, розм…якнути, мавп..ячий, п..юре, п..єса, бл..єф, я..зь, ф..юзеляж, солов..ї, м..ята, арф..ярка, п..є, торф..яний, подвір..я, бур..ян, повітр..я, тр..юк, Лук..ян, суб..єктивний, без..ідейний, без..ядерний, об..їждчик, бур..ячиння, повір..я, сер..йозний, вітр..як, кур..йозний, роз..юшити, над..їхати, з..єднати, Лук..янець, фотоз..йомка, моркв..яний, запам..ятати, обов..язок, Св..ятослав, підрум..янений, зм..якшити, В..ячеслав, двох..ярусний, підгір..я, р..ясно.
 
6. Перекладіть і запишіть слова українською мовою. Порівняйте написання слів у обох мовах.
Пять, любовью, матерью, пьют, имя, предъявить, безъязыкий, премьера, дезинформация, Вьетнам, посвященный, объявить, предъюбилейный, здоровье, обязанность, трехъярусный, объединение, мяч, соловьи.
 
7. Перепишіть речення, поставте замість крапок, де потрібно, апостроф.
1. Україно! Україно! Ти розквітла слов..їно (М.Рильський).
2. Тихий день ввійшов у сад гілл..ястий, пахощі медв…янії розлив (Н.Забіла).
3. Я люблю, як буває, осінн..ю пахне яблуками у хаті; он лежать вони, повні сонця, немов на св…яті (А.Малишко).
4. Мати перша в світі навчила л..юбити роси, легенький ранковий туман, п..янкий л..юбисток, м..яту, маковий цвіт (М.Стельмах).
5. Мов бур..ан, звелись в атаку матроси, у кожного зв..язка гранат (М.Нагнибіда).
Музиканти на хорах уже настроювали інструменти, щоб дзв..якнути краков..як (О.Донченко).
ТЕСТ
  1. Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який знак.
А  Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;                          
Б  цяцькатись, шпиндель, візьміть, кіньчик;
В  няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;
Г на сопільці, уманський, український, сядеш.
 
  1. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А   Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;
Б   гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;
В  щіл..ний, власниц..кий, кін..с..кий, Гор..кий;
Г  людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.
 
  1. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вищен,,ці;
Б  змен..шити, ущіл..нювати, запишіть..ся, війс..ко;
В  олівец.., бояз..кий, лікар.., учител..ці;
Г  принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.
 
  1. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;
Б  рибал..ство, грают..ся, чотир..ом, Коростен..щина;
В  снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;
Г  киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.
 
  1. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.
А Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б  редьці, близькість, в’язкість, Федьчишин, тарілці;
В  голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г  Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женьшень, женчики.
 
  1. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А  Кур..єр, зішкр..ябувати, св..ято, тьм..яний;
Б  льоном..яльний, слов..янин, розв..язок, двох..ярусний;
В  маз..юкати, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;
Г  зів..янути, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.
 
  1. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А  Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;
Б  дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;
В  зв..язок, повір..я, дит..ясла, Лук..янівка;
Г  в..юнкий, необ..їжджений, без..ідейний, сім..янин.
 
  1. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Св’ятослав, прицвяхувати, пів’яблука, Лавуаз’є;
Б  розм’якнути, різьбяр, Х’юстон, півогірка;
В  транс’європейський, черв’як, сурмяний, св’ятенник;
Г   конс’єржка, медвяний, напів’японець, духм’яний.
 
  1. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;
Б  ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;
В  Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;
Г  дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний.
 
  1.  Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер;
Б  п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В  перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;
 
11. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом
А  різдв..яний, надвечір..я, з..їжджати;
Б  роз..юшений, підв..язати, пів..ялинки;
В  в..ється, матір..ю, тьм..яний;
Г  зав..язнути, повір..я, лл.ється.
 
12. Позначте два рядки, у яких усі слова пишуться з апострофом
А  пів..яблука,ув..язнення, верф..ю;
Б  медв..яний, Прип..ять, дит..ясла;
В  осв..ячений, прем..єра, від..їзд;
Г  цв..яшок, об..єкт, нав…ючити;
Д  тоф..яний, черв..ячок, роз..їхатися.
 

 
ПРАВОПИС СЛІВ
ІЗ НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ О, Е, И
 
  1. Переписати речення. Вставити пропущені букви, пояснити правопис слів.
1. Вранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся, на сході краєчок неба холодно, кр..ваво ч..рвонів (О.Гончар). 2. Гілки д..рев мокро бл..щали, зволожені по-в..сняному (О.Гончар). 3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у голубій дал..ч..ні (В.Сосюра). 4. Схололі в хмарах крап..льки води п..рлинами котилися в сади (М.Бажан). 5. Під в..селкою у голубіні голуби л..тять (В.Лучук). 6. З пш..ничного поля Данило поглянув на той обш..р, який густіше проростав туманом та й зн..кав у тумані (М.Стельмах). 7. У небі віт..р куч..рявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і зат..хає, й знов шумить (М.Рильський).
 
  1. Перекласти речення з російської мови на українську. Порівняти правопис букв е та и в обох мовах.
Листва на березах была еще почти вся зеленая (И.Тургенев). Вода заблестела, как расплавленный металл (В.Шишков). Серебристые поля сверкали в темном небе над спящей деревней, и одна из звезд, зеленая, по-летнему нежная, особенно добро мерцала мне из далеких глубин галактики (Ю.Бондарев).
 
  1. Переписати текст і вставити пропущені букви е та и.
Сонце давно вже зайшло. Але його проміння освітлювало ще з-за горизонту верхи в..л..т..нського нагромадж..ння хмар, що насувалися з заходу на все небо. Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна, а самий верх її здавався жовтим. В..личні німі зловісні бл..скавиці горобиної ночі палахкотіли, не вгасаючи, між шарами хмар. І все це одб….валося в воді, і здавалося, що ми стояли не на з..млі, що ріки немає, а є міжхмарний темний простір, і ми, розгубл..ні в ньому, мал…нькі, як річні піщинки. Небо було надзвичайне. Природа була ніби в змові з подіями і поп..р..джала нас своїми грізними знаками (О.Довженко).
 
  1. Переписати текст і вставити пропущені букви о та е. Пояснити їх правопис.
Довгі гармати з витягнутими далеко вперед ж..рлами було закрито новими брезентовими ч..хлами. Люди в шлюбці мали ш..стеро весел, і, хоч звичайно вона ходила під ч..тирма веслами, тепер вони налягли на всі шість. Двоє хлопців, яким прийшла ч..рга, кинулись у ч..вен і зайняли місця на лаві. Маяли над ними метелики, маленькі, ж..вті, голубі, ч..рвоні, сині (Є.Гуцало).
 
  1. Уставте е або и.
1. Хлоп..чик, страшн..нький, лелеч..ня, щебетуш..чка, серд..нько, бр..ніти, р..ж..сер, д..р..гент, ат..стат, ст..хати, десят..ро, водич..нька, харків’ян..н, в..л..тень, пр..стол, в..дм..дик, пр..бережний, гл..тати, ш..рочінь, кл..новий.
2. Т..хнічний,вж..вати, гл..бинний, в..селковий, мар..во, мороз..во, з..мельний, пр..сісти, пр..в’язати, пал..во, пр..мудрий, пр..стижний, п..ріг, пр..зирство, пр..м’єра, пр..парат, цуц..ня, невісточ..н, міл..на, лип..нь.
3. Вогн..ще, кур..во, пр..тензія, віч..ньки, глиб..на, плет..во, десят..ро, кринич..нька, зайч..ня, пр..добритися, пр..бігти, пр..браний, пр..гірок, лич..нько, мереж..во, татар..н, яр..на, товст..лезний, рідн..нький, л..йт..нант, д..ржати, ос..литися, сп..нити, пр..цендент.
 
6. Поясніть правопис.
  1. Зимонька, щебече, майстер, бренькіт, левада, директор, серпень, палець, небеса, широкими, вітер, зеленіють, лечу, землею, береза, президія, чужина, плетиво, кулешу, мішечок, четвер, пшениця, замерзати, підпирати, чесати, застилати, беру, вибирати, крило, гриміти, чорнобривий, щиголь, лебединий.
  2. Пелена, вишневий, пенал, директор, неділя, летіти, тривожитися, президія, делегат, претендент, престижний, преамбула, пригнічений, приголубити, променя, праведний, кипіти, лебідь, джерело, письменник, довжелезний, семеро, дощик, сонечко, ручище, вовченя, середина, лелеченя, плетиво, зарево, марево, вихователь, мереживо, пресвітер, перина, бензин.
  3. Глитати, шевця, каменя, письмо, вимпел, апельсин, пшениця, пиріг, кишеня, медаль, прем’єр, престол, предобрий, придобритися, затемнити, зачесати, справедливість, товстелезний, пригірок, прибігти, презирство, презирливий, змелених, заливати, глибинний, скрипіти, прикрутити, примовити, селянський, математика, держачок, пощезнути, кременистий.
 
ТЕСТ
  1. На місці пропуску пишеться одна й та ж буква
А  смуж..чка, пол..чко, вовч..ня, мереж..чка, мар..во;
Б  дощ..чок, галяв..нка, печ..во, стол..чок, озер..чко;
В  дощ..чка, горл..чко, горл..чка, коз..ня, вивед..ння;
Г  кош..чок, мороз..во, відер..чко, лож..чка, вікон..чко;
Д  дон..чка, пряд..во, стріч..чка, мел..во, неприм..ренний.
 
2. Позначте рядок, у всіх словах якого на місці пропуску треба писати букву е
А  жовт..нь, ос..ні, бр..ніти, хлоп..ць;
Б  вер..сневий, кл..котіти, тижб..нь, т..мніти;
В  ли..стопад, майся..р, кл..новий, зуп..нити;
Г  з..рновий, бл..скучий, чов..н, кор…неплід.
 
3. Позначте рядок, у всіх словах якого на місці пропуску треба писати букву и
А  в..ликий, міт..л, леб..диний;
Б  кл..котіти, бр..ніти, тр..вога;
В  кр..вавий, х..тренько, заст…лати;
Г  сел…зень, віт..рець, в..шневий.
 
  1. Знайдіть рядок, в якому в усіх словах потрібно писати літеру – и-
А  відс..хати, вовч..ня;
Б  д..ректива, город..на;
В  горл..ця, д..шевий;
Г  діл..ння, гус..ня.
 
  1. Знайдіть рядок, в якому ненаголошений голосний е при зміні слова є випадним
А  вітер, батенько;
Б  кишеня, левада;
В  стерегти, зелений;
Г  дешевий, ділення;
 
  1. У якому рядку голосний е пишеться не за правилом
А  леміш, легенда;
Б  подушечка, приятель;
В  берег, березень;
Г  приятель, тихесенький;
 
  1. Знайдіть рядок, в якому голосний е пишемо у звукосполученнях                –ере-, -еле-.
А  стерегти, берег;
Б  тихесенький, приятель;
В  чекати, легенда;
Г  березень, легенько.
 
  1. Знайдіть рядок, в якому в усіх словах пишеться голосний о в звукосполученнях –оро-, -оло-
А боротьба, волосок;
Б  голуб, лопата;
В  товар, погашений;
Г гончар,солдат.
 
  1. Знайдіть слова, в яких ненаголошений е пишемо у зменшено-пестливих суфіксах у всіх словах
А  подушечка, тихесенький;
Б  кишеня, легесенький;
В  батенько, червень;
Г збереження, леміш.
 
  1. У якому рядку голосний и пишемо не за правилом
А диригент, директор;
Б  цитата, цибуля;
В  минулий, зима;
Г  завивання, морозиво.

 
 
1. Запишіть слова, виправляючи в них помилки.
Черкасчина, Галиччина, кременчукський,  Віннитчина, студенський, Ониськчин, Пріщин, блисчати, печенігський, волгський,  дорошчий, Туретчина, фашиський, душчий, казаський, золотонішський, товаришський, братский, запоріжзький,  киргижзький, Звенигороцський, Мелащин, людский, кріпатчина, сердетчний,  птахство, чешський, сонячник, брязчу.
 
2. Від поданих прикметників за допомогою суфікса –ин- утворіть іменники.
Гайдамацький, бойківський, гуцульський, вояцький, батьківський, ліска, звенигородський, кріпацький, вінницький, одеський, коліївський, галицький, львівський, київський, волоський, харківський, німецький.
 
3. Утворіть від поданих слів за допомогою суфікса –ськ- прикметники і, де можливо, за допомогою суфікса –ств- іменники. Поясніть звукові зміни.
Гадяч, жінка, Козелець, Онега, чех, Полісся, француз, студент, чуваш, робітник, Бахмач, узбек, Миргород, Ятрань, читач, Закарпаття, Оскіл, Несвіж, Золотоноша, Волгоград, дивак, якут, Арал, Арциз, юнак, Трускавець, Дрогобич, казах, словак, латиш, Лохвиця, Глеваха, Вятка, баск, Острог, Кам’янка.
 
4. Утворіть від поданих слів вищий ступінь порівняння прикметників, поясніть зміни приголосних.
 Високий, вузький, легкий, рідкий, тонкий, низький, багатий, тяжкий, глибокий, широкий, близький, товстий, гарний, поганий, молодий, стрункий.
 
  1. Від поданих іменників (назв етнічних груп населення) за допомогою суфікса –ськ- утворіть прикметники (назви мов).
Таджики, курди, латиші, узбеки, казахи, абхазці, калмики, українці, росіяни, білоруси, татари, грузини, литовці, киргизи, чуваші, якути, каракалпаки, перм’яки, гагаузи, нанайці, туркмени, кумики, лаки, башкири, турки, печеніги, половці, німці, коряки, ескімоси.
 
  1. Від назв областей України за допомогою суфікса –ин- (а) утворіть іменники і поясніть їх правопис.
Київська, Полтавська, Черкаська, Дніпропетровська, Житомирська, Рівненська, Запорізька, Вінницька, Хмельницька, Кіровоградська, Луганська, Івано-Франківська, Херсонська, Миколаївська, Харківська, Сумська, Чернігівська, Чернівецька, Донецька, Львівська, Волинська.
 
  1. Перепишіть речення. Вставте пропущені літери, обґрунтуйте написання.
1. Після подорожі по Карпат..их, і Кавка..их горах, після відвідання південних степів України, після ознайомлення з новобудовами Запорі..кої і Кіровогра..ої, областей ми знову ступили на землі Черка..ини (Газ.). 2. Тарас Шевченко піднявся з моря українських пісень, чума..ких переказів, коза..их літописів, гайдама..кого епосу (Гонч.). 3. Т.Г.Шевченко – великий український поет – оспівував героїчну боротьбу запорі..кого коза..тва проти туре..кого поневолення (Гонч.). 4. Мерехтлива зелень людських садів, що тягнуться понад берегом ріки, то тут, то там вже позначилась жовто-червоними плямами (І.Вільде). 5.  Народ шотлан..ий вільним звався, захоче – буде вільним знов (Тич.). 6. Доля мандрівни..ка нам сприяла і добру хату на нічліг послала (Рил.).
 
8. Від поданих слів утворіть нові слова за допомогою суфіксів                        –ськ(ий)-, -ств(о)-; поясніть правопис, складіть з виділеними словами речення.
Ладога, парубок, Овруч, німець, птах, Париж, боягуз, товариш, студент, Сибір, Гаага, Іртиш, молодець, Запоріжжя, ткач, волох, Полісся, убогий, Буг.
9. Перепишіть, замість крапок поставте пропущені літери ч або ш; поясніть правопис слів; складіть з виділеними словами речення.
Соня..ник, ру..ниця, безпе..ний, міся..ний, пшени..ний, ру..ник, серде..ний, міро..ник, торі..ній, піврі..ний, півні..ний, сма..ний, рі..ний, залізни..ний, моло..ний, моло..ниця, дові..ний.
 
10. Перекладіть з російської мови на українську, поясніть правопис слів.
 Завдання мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.
Амурский, казанский, запорожский, овручский, таджикский, волжский, рижский, румынский, уральский, батрачество, Иртыш, казах.
 
ТЕСТ
1. Правильно утворені всі іменники за допомогою суфікса –ин (а)
А  Київщина, Словаччина, Сумщина, гайдаматчина;
Б  Вінничина, Туреччина, кріпаччина, Тернопільщина;
В  Житомирщина, Рівненщина, Запоріщина, Донеччина;
Г  Німетчина, Гуцульщина, батьківщина, вояччина;
Д Херсонщина, Волинщина, Івано-Франківщина, Кіровоградщина.
 
2. Правильно змінено кінцевий приголосний
А  ла-манський, уральський;
Б  виборгський, гуляйпільський;
В  ладозький, дамаскський;
Г  прусський, поліський;
Д  меккський, кременчукський.
 
3. Немає помилок у похідних словах
А  Кагарлик – кагарликський, Сиваш – сиваський;
Б  Прилуки – дрогобицький, Гаага – гаазький;
В  Дрогобич – дрогобицький, Буг – бурський;
Г  Карадаг – карадазький, герцог – герцогзький.
 
4. Позначте рядок, у всіх словах якого при словотворенні чи словозміні можливе чергування приголосних
А  писанка, мокруха, Наталка, відлига;
Б ластівка, перемога, берізка, Олекса;
В брунька, відлига, Наталя, бідолаха;
Г  веснянка, ніч, гаївка, птаха.
 
5. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. У всіх прикметниках треба писати суфікс –цьк- у рядку
А  Дрогобич, герцог;
Б  тюрк, Овруч;
В дивак, Новоселиця;
Г  ткач, баск;
Д  Вінниця, Мухалатка.
 
6. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ. Не відбувається чергування в групах приголосних у всіх словах у рядку
А  Іртиш, чех;
Б  Цюріх, казах;
В  Буг, Чорнухи;
Г  Гаага, Виборг;
Д Париж, калмик.
 
7. Позначте рядок, у якому від усіх іменників утворюються прикметники з суфіксом           -зьк
А  Луцьк, Гадяч, Кременчук;
Б  турист, Прага, Золотоноша;
В  Рига, Запоріжжя, Острог;
Г  ткач, боягуз, Овруч.
 
8. Позначте рядок, у якому всі слова написано правильно
А птаство, брестський, писанкарство;
Б  рільництво, лісництво, учнівство;
В  бджільництво, птаство, квітникарство;
Г  садівництво, молодецький, туринський.
 
9. Позначте два слова, у яких на місці пропуску треба писати букву ц
А ткат..ство;
Б  сиріт..тво;
В  коза..тво;
Г товари..тво.
 
10. Правильно написана форма прикметника в рядку
А  Галич – галицький;
Б  Норвегія – норвезький;
В  Гаага – гаазький;
Г  Золотоноша – золотонішський.
 
11. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. В усіх прикметниках треба писати суфікс – цьк- у рядку
А  Кременчук, баск;
Б  Чукотка, Кодак;
В  Случ, Кагарлик;
Г ткач, Нью-Йорк;
Д  Саки, козак
 
12. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. Не відбувається чергування в групах приголосних у всіх словах у рядку
А  Іртиш, чех;
Б  Цюріх, казах;
В  Буг, Чорнухи;
Г  Гаага, Виборг;
Д  Париж, калмик.

 
 Тема. Головні та другорядні члени речення

Мета. Створитикомфортніумови для навчання, за якихкоженученьвідчуває свою успішність, інтелектуальнуспроможність, самостійність.

Навчальна: узагальнити й систематизуватиосновнівідомості про головні і другорядні члени речення, їхнюстилістичну роль у зв’язномувисловлюванні, сформуватицілісну систему особистіснихзнаньп’ятикласниківіз теми, структуруватививченийтеоретичнийматеріал; удосконалитипунктуаційнівміння й навички, формуватизагальнопізнавальнівмінняставитизапитання до головних та другоряднихчленівречення й виділятиїхумовнимипозначками; удосконалюватитворчівміннявизначатимежіречень у зв’язномувисловлюванні. 

Розвивальна: розвиватимовленнєво – комунікативнівмінняредагування, моделювання, конструюваннясинтаксичнихконструкцій;розвиватитворчівміннясамостійнорозв’язуватиновіпізнавальнізавдання; удосконалюватимисленнєвідіїаналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; за допомогоюмовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалурозвиватиспостережливість, уважність, кмітливість як важливіелементирозумовоїдіяльностілюдини.

Виховна: виховуватилюбов до рідноїприроди, їїкраси, бережливеставлення до неї; виховувати в учнівсамостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажаннятворчопрацювати.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Установчо – мотиваційний момент.

3. Актуалізаціяопорнихзнань, умінь і навичок.

Психологічнанастановащодовивчення теми «Головні та другорядні члени речення»
Вступне слово вчителя.
Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий та цікавий.

Тож гостей зібравчимало.



Повернімосьобличчям до гостей,

Усміхнімось і промовим:

«Добрий день».


 

Готуючись до сьогоднішнього уроку, я згадала слова Дмитра  Білоуса:

Коли типлекаєш слово,

Мов струна, вонобринить.

Калиново, барвінково

Ріднамовапломенить.

Коли мовиш, як належить –

Слово чисте, як роса…

І від тебе тежзалежить

Мовирідної краса.


Нехай сьогоднішній урок наповнитьвашісерця добром, красою, прагненнямчути і відчувати слово.


Дорогі  діти! Сьогодні урок незвичайний. Це – урок – подорож. Ми з вами будемомилуватисякраєвидамиУкраїни й виконуватирізноманітнізавдання. Для щасливогоповернення нам потрібновиконативсізапланованівправи.
Метод «Мікрофон» (Учнівідповідають)
Вчитель. А для цьогоздійснимонауково – дослідницькупрогулянку в ту синтаксичнучастинунашогомовного парку, яка називається «Синтаксис».

Будьте уважні та спостережливі, тодіпрогулянка стане приємною і корисною.

Зараз ми з вами заглянемо на Теоретичнугалявину і виконаємозавдання, яке маєназву
 II. Метод «Незакінченіречення» (усно)

Я починатимуречення, а випродовжуйте

1. Синтаксис – церозділмовознавчої науки, який ... (вивчаєбудовусловосполучень та речень)

2. Речення – це слово чи групаслів, … (щопередають повідомлення, запитанняабопораду, прохання, наказ)

3. Двоскладнимназиваєтьсяречення, у якомунаявні.....(підмет і присудок).

4. За метою висловлюванняреченнярозподіляють на ......(розповідні, питальні і спонукальні).

5. За кількістюграматичних основ розрізняють......(прості і складніречення)

6. Якщо у реченні, крімголовних, наявні і другорядні члени речення, то вононазивається... (поширеним).

7. Граматичну основу реченнястановлять .....(підмет і присудок).

8. До другоряднихчленіввідносять....(додаток, означення і обставину)


Вчитель. Молодці! Зцимзавданнямвивпоралися, вирушаємо у подорож.

Як вивважаєте, щосьогодні ми будемоповторювати на уроці? (учнівідповідають)

Відкрийтезошити, запишіть число, тему уроку і епіграф до нього.


Звернітьувагу на епіграф до уроку


Епіграф:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і пліднопрацювати.



А як висьогодніпрацюватимете, про це я дізнаюсявкінці уроку.

Вчитель. Отже, протягом уроку ми повинніузагальнити й систематизуватиосновнівідомості про головні і другорядні члени речення, їхнюстилістичну роль у зв’язномувисловлюванні, сформуватицілісну систему особистіснихзнаньіз теми, структуруватививченийтеоретичнийматеріал; удосконалитипунктуаційнівміння й навички, формуватизагальнопізнавальнівмінняставитизапитання до головних та другоряднихчленівречення й виділятиїхумовнимипозначками; удосконалюватитворчівміннявизначатимежіречень у зв’язномувисловлюванні. 
III. Актуалізаціяопорнихзнань, умінь і навичок. Вчитель. Переходимо до виконанняпоставлених перед нами завдань. 

Вправа «Доповніть речення!». Робота в групах.
      Доповніть речення другорядними членами, які відповідають на поставлені запитання.
  1.  сонце  піднялось яке? над чим?  (Зимове сонце піднялося над землею)
  1. з’явились  хмаринки де? які?(На небі з’явились білі хмаринки)
  1. випаде сніг
коли? який? (Скоро випаде перший сніг)
 
      Записати речення, визначити головні та другорядні члени речення.

Вчитель. Молодці! Теоретичнийматеріалвизасвоїли, вирушаємо в подорож на зустрічізпрактичнимизавданнями. Нагадую, щовиконуючизавдання, виповиннівиготовити журнал. Отже, до роботи.Прочитайте й запишіть ребуси.
 «Орфографічна  хвилинка»
Підкресліть орфограми. (слайд)
Ви3мка, 3вога, при5, ак3са, пі2вал, 40а, смор1а, нами100, і100рія, 100рінка.
Вчитель. Діти! Яка зараз пора року? (дітивідповідають). 

В снігу по коліна дерева стоять, принишкли дороги й стежинки. Міжгілками тихо в саду мерехтятьлегенькі, пухнастісніжинки. І тількизрідкавітрецьполохкийпрокинеться в срібнійкалині, і тихо задзвонятьпромерзлігілки, на стежку зсипаючиіній.


Ми в гостях у чарівницізими...

Мовнийматеріал, над яким ми будемопрацювати, про зиму, про їїчарівність.

Є такийвислів: «Природа – цеказка, яку треба читатидушею»

Тож давайте помилуємосязимовимикраєвидаминашоїБатьківщини.

Перегляд зимовихетюдів на екрані.

Вчитель. Чихотіли б випобувати у цихчудовихмісцях? Вирушаймо в дорогу.


ІV. Конструктивнезастосуваннятеоретичнихзавдань. 

Практичневиконаннязавдань.

Вчитель. Перша вправа, яка зустрілася нам  на шляху, маєназву


^ 1) Метод «Бігізбар’єрами» (письмово)Завдання: поширити  речення  другорядними членами речення.
Прийшла зима.( означення)
Сонечко не могло піднятися. ( обставина)
Снігивкрили .(додаток)
Зашуміли  дерева.(означення і обставина)
Прокинувсявітер. ( додаток і означення)
Застогналахуртовина. (Означення)
Йде вітрюга, замерзають річки, гуде завірюха. ( обставина і означення)
2) Плутанина (усно)

Завдання: відновитиприслів’я і приказки, слова в якихрозташовано в хаотичному порядку.

Прислів’я та приказки про зиму

1. Щовліткувідкладеш, то взимку, як знайдеш.

2. Зима літоз'їдає,хочвід нього  і тікає.

3. То сніг, то завірюха, бовже зима коло вуха.


4. Багатоснігу – багатохліба.

5. Добрий той сніг, щовчасноліг.

6. Зимою деньок, як комарів носок.
3) Метод «Творчеконструювання» (письмово) Завдання: перепишітьречення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібномувідмінку. Якими членами реченнявиступаютьці слова?

Вітер з (гай) розмовляє,шепче з (осока). За (сонце) хмаронькапливе, червоні (пола) розстилає. Од заходу потяглотихесеньким, свіжим (вітерець). Весь степ бувпереповненийсивою (пряжа). Голубинанічнадворіпозасвічувала (зоря).
З’ясуватизначеннянезрозумілихслів: 

Пола (ім.. ж.р.) – край кожної з половиниверхньогоодягу, щозастібаєтьсяспереду.
Пряжа (ім.. ж.р.) – довга тонка нитка з коротких волокон конопель, льону, бавовни, яку одержують при прядінні.
4)Графічний диктант (письмово)

Завдання: скластиречення до поданих схем.


http://lib.znaimo.com.ua/tw_files2/urls_4/892/d-891937/891937_html_67bc635a.gif

5) Метод «Графічний диктант» (на дошці) Завдання: накреслитисхеми до виділенихречень. Встановитизв’язокслів у цихреченнях.

       Зима. Лісовагалявинавкритабілимпухнастимснігом. Зараз на ній тихо й пусто, не те щовлітку. ^ Здається, взимку на галявинцініхто не живе. Але цетільки так здається.
Біля куща з – підснігустирчитьстарий, трухлявий пень. Це не просто пень, а справжній терем – теремок.
  1. Вчитель. Наша подорожзакінчується